Berättelsen
om Depeche Mode,
av
”Jossan”
We
are the dead of night
We`re in the zombie room
We`re twilight`s
parasites
With self-inflicted wounds... (*1)
Från dessa rader på Depeche modes senaste skiva "Exciter"
kan det kännas långt
till den blipp-bloppande
syntgrupp som slog igenom i det glada 80-talets början.
Men historien om gruppen
börjar lite tidigare…
1976 hade musikvärlden ännu
inte upplevt den första punkvågen, som snart skulle
vända upp och ned på det mesta. I en liten förort utanför London bildades
detta år gitarrgruppen
"No romance in China".
Den bestod av Vincent Clark
(låtskrivare, sångare och synt), Martin Gore (elgitarr) och Andrew Fletcher
(elbas). Snart kom gitarrerna helt att bytas ut
mot nymodigheten synthesizer,
populärt kallad synt. (Kom sedan att ge
namn åt hela den musikstil
som omfattades av bland annat Depeche Mode).
Depeche
Mode, tidigt 80-tal
Men Vincent trivdes inte i
sin roll som sångare.
Dom sökte därför en ny
sångare, och David Gahan började. Nu ändrades namnet
till "Depeche Mode". Detta efter en
modetidning, som fortfarande ges ut.
Idén till namnet kom förmodligen
från Dave, som studerat på en designlinje. Den första skivan som släpptes hette
"Speak and Spell"
(1981). Då var det Vincent som skrivit låtarna.
Den låten som lyckades på den
skivan var "New Life", men det var
"Just can`t get enough" som blev
deras stora genombrott.
Men efter att denna skiva var
släppt så slutade Vincent Clark. Han kom inte
överens med dom andra och
bildade istället en annan tidstypisk syntgrupp, Yazoo.
Nu var det Martin Gore som
tog över som låtskrivare.
Och från och med nästa skiva,
"A broken frame" från 1982, började låtarna
att få ett mycket tyngre sound. Som Dagens nyheters kultursida
sammanfattade den nya stilen som gällde både sound och texter;
"Martin
Gore kliver fram som låtskrivare ...,
...med
en betydligt mörkare, mer djuplodande stil och en återkommande fixering vid
religion och sadomasochism..." (*2)
Depeche Mode blev också sågade av många kritiker. Gruppen skulle
inte klara sig utan Vincent Clarkes talang, menade man
På denna skiva, som tydligt
markerar stilbytet, utmärker sig låten "Leave in
silence" som typisk för den "depp-synt" som just då höll på att bli populär.
Det tyngre temat utvecklades
vidare på nästa skiva, "Construction Time Again"
som släpptes 1983. Men på den här skivan finns fortfarande några partyvänliga låtar med högt tempo, som tex.
"Told you so".
"Some
Great revard" från 1984 betraktas av många som
gruppens absoluta höjdpunkt. Här finns
en fantastisk blandning av tunga mörka teman,
samhällskritik i "Master and Servant",
och religiösa tvivel i "Blasphemous Rumours". En låt som för övrigt orsakade en mindre
proteststorm från engelska kyrkan. Detta säger något om hur uppmärksammad och
allmänt känd gruppen nu hade blivit.
Svart
religion och synt i skön blandning i ”Black Celebration”
Efter ett pausår
med släppta
samlingsalbum kom så "Black Celebration"
(1986). Här finns fortfarande mycket syntinfluenser men man får antydningar om
att
gruppens evolution ännu inte är avslutad. Som till exempel "Stripped" en klagande låt som jag inte tycker påminner
mycket om synt. "Music for the masses" från
1987 upplevdes av vissa fans
till och med som ett svek. Här har det glada blippandet slutligen helt fått ge helt
vika för sökande, nästan deprimerande melodier och texter. Dom verkade nu
hellre vilja bli ett kultband än en allmänt hyllad popgrupp...
"Och
fansen blev allt mörkare i sinnet. Synt förknippades till slut med goth, fuktiga källarhål befolkade
av subversiva svartklädda element som ungefär en gång per år kravlade sig i väg
till någon festival. Prefixet "pop" var försvunnet..." (*3)
Dave strax
innan överdosen 1996.
Men när publiken väl fått
smälta det nya soundet kom ett nytt stort
genombrott med "Violator"
1990, som också lyckades attrahera en helt ny generation av fans. Med denna
skiva klev gruppen nu in i
rockens absoluta elitdivision. Men när dom var inne i den
tyngsta delen av karriären kom även drogerna in i bilden.
Man såg kanske lite av detta
Daves helt nya stil. Han hade långt hår,
fler tatueringar och såg mer mager ut. Dave började nu
tycka att det var omoget med Depeche mode. Han hade
fastnat mycket för rocken. Man kan ju också tänka sig att mycket av hans nya
åsikter kom från drogerna och inte honom själv. Så kom till slut den händelse
som kom att bli avgörande för hans liv,
men också för gruppens
existens och framtid.
Kanske var det oundvikligt
med tanke på det liv han levde.
Efter ett självmordsförsök
1995, så tog han en överdos heroin ett år senare.
När han vaknade upp igen var
han på sjukhusets akutmottagning. Han hade faktiskt varit kliniskt död några
minuter! Han blev också
anhållen av polisen för narkotikainnehav. Nu riskerade han ett
långt fängelsestraff, men eftersom hans vilja att samarbeta med att bli av med
drogproblemen var stor, så fick han ett betydligt lindrigare straff. Han blev i
samband med detta inlagd på ett rehabiliteringshem.
Det kom också fram att han
hade blivit hotad av olika langare.
Men efter mycket stöd från
Martin och Andrew kom han på fötter igen. Sådana vänner finns det inte gott om när man
verkligen behöver dem!
När han sedan kom ut från
rehabiliteringshemmet så började gruppen jobba med en ny skiva. Till slut
släpptes så "Ultra"1997.
Många såg Ultra som Depeche Modes sista skiva och turné, en fin "hejdå
skiva".
Men så blev det inte. År 2001
släpptes skivan "Exciter", även den med en
ännu lite mer förnyad stil. Någon låt med lite hårdrocks-stuk och några i den fortsatta tyngre stilen.
Ny världsturné följde också.
Det var hösten 2001 den 21
September, konserten var i Globen och jag var där med min pappa som gillat Depeche i mer än 20 år.
För mig och min pappa var det
en av de bästa kvällar i våra liv...
När man såg sitt favoritband
gå in på scenen och ge allt dom har,
känslan går inte att beskriva. Upplägget på konserten var
välplanerad, men något som kritikerna inte gillade var att i låtarna så lade
dom in små gitarr och trumsolon. Vilket som för mig bara lät bättre. Men att höra hela Globen sjunga med i låtarna var
fantastiskt!
Till varje låt blev det lika
stort jubel.
Men för mig var låtarna ”Halo”,
”Personal Jesus” och ”Black Celebration” dom bästa på
hela konserten.
Hela Globen var helt i extas
under dom låtarna, vilken syn!
För mig har Depeche Mode-intresset ökat hela
tiden och jag kan inte få nog.
Jag tror att många andra
känner som jag. Turnèn finns på video och heter
"One night in Paris Exciter tour
2001". Nu efter konserten så har både
David och Martin gjort en varsin soloskiva båda har lyckats ganska bra, men
både dom och fansen vet att dom aldrig kan bli lika stora utan varandra.
Men jag tror inte att det är
deras avsikt heller. Många har haft svårt att ta till sig Depeche
Mode som musik. Deras låtar måste man lyssna på många gånger för att gilla.
Men har man börjat att gilla
låtarna så har man svårt att tröttna.
Och som ett stort fans av Depeche så väntar man på en ny skiva och turné.
Som en tidningsjournalist
träffande beskriver känslan;
"Depeche Mode-fans är som
alkoholister. Och har man en gång trillat dit så kan det hända igen. Det är en
sjukdom. Att man en gång gillat Depeche finns kvar
livet
igenom som ett fult brännmärke som blossar upp och kliar..." (*4)
Omslaget till ”Violator”
1990. Rosen kom sedan
att
bli något av gruppens symbol.
Citat
*1 "The dead of
night", Exciter, Depeche Mode 2001
*2 Dagens nyheter kultur 1997-03-30, Nils Hansson
i artikel om "Depeches Modes historia"
*3 Niklas Wahlöf i DN 2003-01-23
om "syntens återkomst"
*4 "På stan" 2001-05-11. Karolina Ramqvist om Exciter-turnén.
Några bra Depeche Mode-sidor på Internet
www.depmod.com (Fullständig ”diskografi”,
mycket bilder)
www.depechemode.com (Officiella
hemsidan)
http://www.bor.varnamo.se/it/emilie/dm.html#start
www.depechemode.se (Bla
texterna till alla 150 låtar)